Mazda alkatrészek

Árajánlat kérés

Skyactiv-X menetpróba

Olyan elven működik, és olyan takarékos, mint egy dízel, mégis benzinnel üzemel, és turbója sincs. Kipróbáltuk az új Skyactiv-X csodamotort, amit jövőre már meg is lehet majd venni a következő Mazda3-ban.

ERRŐL TUDNIA KELL

 
Ilyen prototípusból csak hat van a világon, megkértek, hogy vigyázzak rá. 

Kattintson a képre, galéria nyílik!FORRÁS: GULYÁS PÉTER

A Mazda az egyik utolsó független autógyártó a sokmárkás nagy konszernek árnyékában, tavaly 1,6 millió autót készített, amivel méga viszonylag kis márkák közé tartozik. Egy ekkora gyártót könnyen bedarálhatják a nagyok, ha nem tud folyamatosan kitűnni valamilyen újdonsággal, amire a vevők is fogékonyak.

A Mazda mindig kísérletezett

Ők tartottak ki legtovább (1969-től 2012-ig) a különleges, bolygódugattyús Wankel motorkonstrukció mellett, a 90-es években egyedül nekik volt comprex-feltöltős dízelmotorjuk (a 626-osban), a 2000-es évek elején pedig az első Mazda6-ossal bevezetett Zoom-Zoom filozófiával arattak sikereket.

10 évvel később az első CX-5-össel vezették be a Skyactiv-technológiát, ami az extrém sűrítési aránnyal rendelkező motoroknak, a hatékony váltóknak, a könnyű, de erős karosszériáknak, az új geometriájú futóműveknek és még egy sok egyéb házon belüli fejlesztésnek volt a gyűjtőneve.

 

A sportosan agresszív Mazda Kai tanulmány a 2019-es Mazda3 előfutáraFORRÁS: GULYÁS PÉTER

Viszont hiába innovatív a Mazda, a legtöbb gyártóval ellentétbenmég adós az elektromos és hibrid modellekkel,aminek nem csak a szűkös fejlesztési büdzsé az oka. Inkább az, hogy a cég nincs meggyőződve arról, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor az áramot még mindig nagyrészt fosszilis nyersanyagokkal termeljük, a villanyautók használata a teljes folyamatot tekintve (az energia előállításától az az autó használatáig annak teljes életciklusában) kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járna, mint egy normál benzines autóé.

Szerintük még sokáig fogunk benzint tankolni

Mazdáék szerint a benzinmotor még évtizedekig a legnépszerűbb hajtásmód lesz a személyautók számára, még akkor is, ha egyre szigorodnak az emissziós előírások, és az enyhe, valamint a full hibrid rendszerekkel történő kiegészítésük elkerülhetetlennek látszik.

A Skyactiv-X váz merevebb és könnyebb lesz a réginél, egzotikus és drága anyagok nélkülFORRÁS: GULYÁS PÉTER

Tehát marad a benzinmotor, de nem mindegy hogyan. A legtöbb gyártó a kisméretű turbófeltöltősek mellett tette le a voksát, amelyek a hivatalos, laborban végzett fogyasztásméréseken tényleg brillíroznak, nyomatékosságuk miatt jó vezetési élményt adnak, de a valóságban közel sem olyan takarékosak, mint ahogy állítják róluk, a tartósságról nem is beszélve.

Japánból jönnek az új benzines technológiák

Mivel a hagyományos benzinmotorok lassan elérnek teljesítőképességük határára, új technológiákat kell bevezetni, hogy a jövő kínálmainak is megfeleljenek. Ilyen például az Infiniti által kifejlesztett változó sűrítésre képes technológia, vagya Mazda találmánya, a sűrítéses gyújtással is üzemelő motor,ami a benzinesek előnyeit (sima járás, pörgethetőség) a dízelekéivel (kis fogyasztás, alul nagy nyomaték) egyesíti.

 

A Mazda Skyactiv-X motorjának metszeteFORRÁS: MAZDA

Már a Daimler és a General Motors is évek óta kísérletezik ilyen erőforrásokkal, mégsem ők, hanem a kis Mazda lesz az a gyártó, aki elsőként fogja sorozatgyártásba vinni a forradalmi technológiát, mégpedig már 2019-ben, a Skyactiv-X fejlesztési csomag részeként, a következő Mazda3-asban.

Hogy működik a Mazda csodamotorja?

Egy dízelmotorban nincs gyertya, az üzemanyag-levegő keverék magától gyullad be a sűrítés hatására, ezért nevezik a dízeleket a szakzsargonban öngyulladós motoroknak. Sűrítéses gyújtással üzemelnek, ami gázolajjal tökéletesen működik, de benzinnel az égés rendszerint instabillá, kontrollálhatatlanná válik, vagyis fellép az ún. kopogás jelenség. Ez a fő oka annak, hogy ilyen motort még senki sem gyárt.

 

A Mazda nagy ötlete az volt, hogy – ha már úgyis ott van –a gyertyát fogja használni a sűrítéses égés beindítására és szabályozására,ha a hét paraméter alapján arra következtet a motorvezérlés, hogy most átállhat a motor a szupertakarékos, szegénykeverékes üzemmódra.

Ilyenkor a gyertya begyújtja az égéstér tetejében lévő, több benzint tartalmazó, dúsabb keveréket (a henger többi részében található szegény keveréket nem is tudná), ettől apró lánggömbök képződnek, amelyek annyira megemelik a nyomást és a hőmérsékletet az egész égéstérben, hogy a már korábban is az égés határáig besűrített benzin-levegő keverékmagától lángra kap.

 

Az SPCCI motor csak hidegindítás után, vagy magas fordulatszámnál gyújtja be a teljes keveréket a hagyományos módon, a gyertyával, átlagosan az idő80 százalékában viszont szegény keverékkel, öngyulladásos égéssel működik.Ez azért jó, mert a sűrítéses égés a hagyományosnál rövidebb idő alatt megy végbe, kevesebb károsanyag (főleg NOx) képződik, és a keletkező energia nagyobb részét lehet munkára fogni.

Ez a négyhengeres Skyactiv-X, de lesz háromhengeres is 1,5 literes méretbenFORRÁS: GULYÁS PÉTER

A négyhengeres, kétliteres Skyactiv-X motor egy mechanikus kompresszort is tartalmaz. Nem közvetlenül a teljesítmény növelésére használják, hanem inkább arra, hogy széles üzemi tartományban, változatos külső környezeti viszonyok mellett is rendelkezésre álljon sok levegő a szegénykeverékes üzemmódhoz.

 

A Mazda célja az, hogy a jövőre gyártásba kerülő változat 190 lóerős legyen, 230 Nm nyomatékkal.Ezt a prototípusokkal még nem érték el, de az biztos, hogy nem érződtek gyengébbnek a motorok, mint az összehasonlítás kedvéért szintén kipróbált régi, 165 lóerős Skyactiv-G-k.

 

 

Régi és álcázott új 3-asokat hasonlíthattunk összeFORRÁS: GULYÁS PÉTER

Az új motorokat egy régi-új „hibrid" Mazda3-asba építve próbálhattuk ki. Nem a hajtásra kell érteni a hibridséget, hanem arra, hogy a motoron kívül a padlólemez, a futómű, a karosszéria váza, a műszerfal és az ülések is már az új Skyactiv-X generációból származtak,csak a karosszéria külső héja volt régi.Vagyis tulajdonképpen egy 2019-es modellévű, következő generációs Mazda3-at vezettünk, amely csak a dizájn titokban tartása miatt nézett ki úgy, mint a mostani 3-as.

 

Alul is erős, de forogni is szeret

 

A letakart műszerfalra egy tabletet szereltek, amelyen követni lehetett, hogy a három üzemmód (1: normál gyertyás gyújtású, 2: szegénykeverékes, 3: nagyon szegénykeverékes) közül épp melyikben van a motor. A legtöbbször a 2-es szám jelent meg a kijelzőn, de amikor úgy vezettem, mintha tojás lenne a gázpedál alatt, és nem léptem át a 100 km/órát, akkorgyakran átváltott 3-asba is a motor, ilyenkor üzemelt a legtakarékosabban.Csak akkor kapcsolt hagyományos, 1-es módba, ha padlóig nyomtam a gázt, vagy tiltás közelébe emeltem a fordulatszámot.

Ilyen volt a prototípus álcázott belsejeFORRÁS: GULYÁS PÉTER

Főleg az alsó fordulatszám-tartományban érződött nyomatékosabbnak a Skyactiv-X motor, mint a régi: csaknem úgy viselkedett, mint egy turbódízel, amiben már felpörgött a feltöltő. Viszont a 3-as számmal jelölt, ultra szegénykeverékes, sűrítéses égéses üzemmódbanegy kis csörgés behallatszott az utastérbe: a mérnökök állítják, ezen dolgozni fognak még, mert így nem engedhetik gyártásba a Skyactiv-X motort. Egyébként ezt leszámítva csendes és sima járású volt a négyhengeres, olyan kulturáltan működött, ahogy egy modern benzinestől elvárható.

Többször cseréltünk autót a próbaút alatt, a Skyactiv-X prototípusból automatát és kézi váltósan is vezethettünkFORRÁS: GULYÁS PÉTER

Sajnos a fogyasztást nem volt módunk mérni, de a Mazda azt ígéri, hogy akár 20-30 százalékos csökkentést is el lehet érni a régi, már eleve igen takarékos régi Skyactiv-G-hez képest. Ez magyarra lefordítva azt jelenti, hogy ezzel a motorralnem lesz lehetetlen akár 5-tel kezdődő vegyes fogyasztásokat produkálni,ami egy 190 lóerős benzines autótól a mai tudásunk alapján hihetetlennek tűnik.

 

 

 

És milyen lesz az új 3-as?

 

A vezetett prototípus már új Skyactiv-X futóművel rendelkezett, amely a jelenlegi 3-aséhoz képest módosított első geometriát, lágyabb oldalfalú abroncsokat, áthangolt lengéscsillapítókat és szilenteket kapott. A cél a kényelem fokozása volt a Mazdákra jellemző agilis viselkedés, jó útfogás megtartása mellett.

A kis csörgést leszámítva kulturáltan dolgozott az új csodamotor, a fogyasztását nem tudtuk mérniFORRÁS: MAZDA

Ez a rövid próbaút tapasztalatai alapján sikerült is elérnie a mérnököknek, természetesen még hátra van a finomhangolás a gyártás előtt, így a végső értékelést majd a kész Mazda3 vezetése után lehet meghozni, 2019-ben. Ez lesz az első modell a Skyactiv-X technikai csomaggal, a külseje pedig az első oldalon látható, piros színű Kai tanulmányéra fog hasonlítani.

 

forrás: http://www.origo.hu/auto/20180228-mazda-skyactiv-x-menetproba.html?pIdx=1

Elérhetőségeink

2921 Komárom, Petőfi út 38.
Tel: 34/344-384
Fax: 34/345-454
E-mail:Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szerviz: 34/344-384

Nyitvatartás

Kereskedés:
Hétfő-Péntek: 9:00-17:00
Szombat: telefonos egyeztetés alapján

Szervíz:
Hétfő-Péntek: 8:00-17:00

Copyright © 2014, Mazdakomarom Team. All Rights Reserved.